Det kræver en hel del mod og energi at starte op som selvstændig iværksætter.
[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]
Særligt hvis man starter op som studenteriværksætter, hvor man samtidig har et pensum og en håndfuld forelæsninger, der også kræver opmærksomhed. Det giver dog ligeledes en helt masse uvurderlig erfaring, som man ikke kan få andetsteds. Dette indlæg beskriver, hvordan man som studenteriværksætter kommer i gang med sin egen webshop. I dette indlæg får du nogle helt konkrete tips til på en række praktiske ting, du skal have styr på, inden du beder Erhvervsstyrelsen om at få et CVR nr.
Leverandøraftaler og lager er et ”must”
Når man hører ordet ”webshop”, forbinder man det ofte med internettet, design og branding. En webshop er dog meget mere end de visuelle aspekter af webshoppens udtryk, design og opbygning. Bag enhver webshop findes der nemlig logistiske og praktiske udfordringer ligesom i en hvilken som helst anden virksomhed. Hvis ønsket er at komme godt fra start med en ny webshop, er det utrolig vigtigt, at der er styr på alt det praktiske (og kedelige ifølge nogen) bag kulisserne.
En af de praktiske udfordringer ved at drive en webshop er naturligvis levering af produkterne – hvis du sælger en ydelse, kan det følgende også være relevant for dig, så hæng på. Selve forudsætningen for, at din virksomhed kan løbe rundt, er naturligvis leverandøraftalerne. Dette sikrer, at du rent faktisk har et produkt, du kan sælge, og at dine kunder ikke skal vente i evigheder på at modtage deres ordre. Leverandøraftalerne kan dog være underordnede, hvis du ikke har et lager, hvor dine varer kan stå. Som studieiværksætter har du sandsynligvis ikke kapital til at binde dig til et alt for stort (og dyrt) lager, men et varmt, tørt og sikkert sted er et krav. Lageret kan altid udvides eller udskiftes med tid. Start hellere småt og udvikl med tiden – alt efter efterspørgsel.
Levering af produkterne
Samtlige webshops er afhængige af, at deres produkter bliver leveret til kunderne – det er trods alt disse, som holder ”gang i hjulene”. For at komme godt i gang med en ny webshop er det derfor en god ide have fragtaftalerne på plads, inden du begynder at kaste penge efter markedsføring og annoncering. I Danmark benytter de fleste webshops enten GLS eller Postnord – af andre udbydere kan nævnes Bring og DAO.
Inden produkterne kan sendes med GLS eller Postnord (eller et helt tredje fragtfirma) ud til kunderne, er det nødvendigt, at de bliver pakket godt ind. En god emballage sikrer, at produkterne ikke bliver beskadiget undervejs, og så slipper du for sure kunder i røret, der vil have sine penge tilbage. Klik her eller se mere på Dania Emballage for at bestille emballage.
Et af de væsentligste formål ved at drive en webshop er naturligvis økonomien. Det er vigtigt, at webshoppen kan løbe rundt økonomisk – helst med et fornuftigt overskud. Inden produkterne kan blive leveret ud til kunderne, er det derfor også nødvendigt at have styr på betalingen af produkterne. Det er derfor meget vigtigt, at du er omhyggelig i dit valg af indløser. Når kunderne handler på en webshop frem for i de fysiske butikker, er der nemlig altid en risiko for, at webshoppen ikke er reel og dermed ikke leverer de pågældende varer, der er blevet betalt for – omvendt kan man som webshop også risikere at blive udsat for svindel med stjålne kort. Netop af denne grund bør du alliere dig med en af de få anerkendte indløsere såsom Nets eller Clearhaus og overveje 3D Secure.