Hvis du er i gang med en videregående uddannelse inden for kommunikation eller marketing, hvor du skal i praktik, kan du gøre klogt i at læse videre og blive meget klogere på, hvordan du lander en praktik hos drømmevirksomheden.
[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til]
Det er ingen hemmelighed, at der er rift om de gode praktikpladser i de store danske studiebyer, og derfor bør du vide, hvordan du sælger dig selv på bedst mulig vis. Med de mange andre praktikhungrende studerende skal du være den, der skiller dig ud – og naturligvis på en god måde! Vi guider dig nu igennem de forskellige stadier, du skal igennem, når du skal på jagt efter drømmepraktikken.
Sådan øger du dine ”vinderchancer”
Når du ved hvilke virksomheder, du gerne vil sende en ansøgning til, er der mange forskellige ting, du skal gøre. Først og fremmest skal du vide, hvem du skal sende ansøgningen til, og hvis ikke du tydeligt på virksomhedens hjemmeside kan se det, er det en god idé at ringe og spørge, hvem du skal i kontakt med. Så ved de også, at der kommer en ansøgning, og de kan muligvis allerede huske dig, når de modtager den. Det giver ultimativt også et rigtig godt førstehåndsindtryk, hvor du virker seriøs og dedikeret.
Når du skal i gang med at skrive din ansøgning, er det vigtigt, at du skræddersyer ansøgningen til den pågældende virksomhed. Fortæl hvorfor du gerne vil i praktik hos netop dem, og hvorfor du vil være et godt match. Fortæl også, hvad dine forventninger er til praktikken, og hvilket udbytte du gerne vil ende ud med at få. Så kommer du hverken til at spilde din egen eller virksomhedens tid. Inden for kommunikations- og marketingbranchen er det ydermere meget vigtigt, at du ikke kun kan fortælle, hvad du har tidligere har lavet, og hvad du kan – du skal også vise det. I din ansøgning bør du derfor altid vedhæfte eksempler på tidligere udført arbejde, så dine vinderchancer bliver så store som overhovedet muligt.
Sådan klarer du dig godt til samtalen
Hvis du er så heldig at blive kaldt ind til en samtale, skal du igen forberede dig så godt som overhovedet muligt. Sæt dig i virksomhedens sted, og skriv de spørgsmål ned, som du tror, de kunne finde på at stille. Besvar dem så og øv dig igen og igen på at besvare disse spørgsmål. Så har du altid noget, du kan grave frem fra baghovedet, hvis nervøsiteten melder sig under samtalen. Derudover skal du sørge for at være dig selv og hverken virke for overgearet eller for uengageret. Virk interesseret og nysgerrig, og stil også altid spørgsmål til virksomheden – så virker du troværdig og reelt interesseret i praktikjobbet.
Inden du forlader samtalen, er det også en god idé at spørge, hvornår du kan forvente at få et svar på, om du er købt eller solgt. Det er mest for din egen skyld, at du skal gøre dette, så du ved, hvor lang tid du skal gå og vente. Ventetiden kan nemlig være fuldkommen uudholdelig, hvis du kan mærke, at praktikjobbet er lige noget for dig.
Sidst, men ikke mindst, vil du altid sende et godt signal, hvis du efter samtalen skriver en mail, hvor du takker for den gode samtale og fortæller, at du ser frem til at høre fra dem igen.